Tisztelt Komáromi Úr!

Ezúton is szeretném megköszönni az Ön részére, hogy a tegnapi egyeztetésen részt vett és válaszokat adott számos kérdésre. Sajnálatos módon az egyeztetésen vajmi kevés lehetőség volt a probléma megoldásról beszélni, hiszen rengeteg indulat volt számos résztvevő részéről, pedig egy probléma megoldó konstruktív egyeztetés mindenkinek jobban szolgálta volna az érdekeit. Kérem, engedje meg, hogy szakmai javaslatokat tegyek az elhangzott kérdéseket illetően fóliázás témakörben. 

  1. Mit kell fóliázni és mit nem?

Ez egy nagyon fontos kérdés. Mi és partnereink 2009 óta hozzávetőlegesen 1.800 autót fóliáztunk le, többségét prémium minőségben, nagy értékű autók tuning fóliázása. A fóliázás minősége alapvetően meghatározza a kivitelezési időt, valamint a tartósságot.

Lehet kivitelezni úgy is, hogy a feliratokat körbevágjuk, az alapanyagot élben elvágjuk, a kilincseket nem fóliázzuk, hanem körbevágjuk. Mi a magunk részéről így nem dolgozunk, de ez az egyetlen lehetőség, ha 100 – 150.000 Ft + áfa áron szeretne valaki taxit csomagoltatni. Előnye, hogy gyors (2 ember 1 munkanap) és egyszerű később a visszaszedés és javítás is, de a tartósság kérdéses, valamint számos helyen látszódni fog az alapszín (néhány élen, fényezett hűtőrácsoknál, kilincseknél, típusjelzéseknél, fényezett díszléceken) . Nevezzük ezt a módszert szerelés nélküli telepítésnek az egyszerűség kedvéért.

Amennyiben minden elemet teljesen sárgítani szeretnénk, úgy bizonyos elemeket kénytelen – kelletlen ki kell szerelni. Ez típusonként változó, de általában a típusjelzések, díszlécek, lámpák, hűtőrácsok, tükrök és kilincsek tartoznak ebbe a körbe. Az élek lehajtásra kerülnek. Fontos azonban, hogy kizárólag a fényezett elemek fóliázhatók, a műanyag elemek nem. Ezzel a módszerrel kívülről teljesen sárga lesz az autó, az eredeti szín csak akkor látszik, ha kinyitjuk az ajtót és ránézünk a belső küszöbre, oszlop- és ajtó falcokra. Előnye a fokozott tartósság, valamint a teljesen egységes megjelenés, hátránya, hogy munkaigényesebb (2 ember, 3 nap), kevés szakember van, aki képes ezen a szinten dolgozni, leszedésnél is szerelni kell, valamint a piaci ár lényegesen magasabb 200 – 250.000 Ft.

A legprofesszionálisabb módszer, amikor az autó belső részein sem látjuk az eredeti színt. Ehhez további szerelés szükséges, rengeteg idő, még kevesebb szakember tudja megoldani, nagyon költséges mind a telepítés, mind pedig az eltávolítás. Ez a módszer mindenképpen elvetendő.

A fentiekből jól látszik, hogy számos egyéb kérdést dönt el a válasz. Milyen költséggel oldható meg a fóliázás? Mennyi idő szükséges a fóliázáshoz? Mennyire lesz tartós a fóliázás? Mennyire lesz egységes a megjelenés? Összefoglalva a két módszert. 

 

Szerelés nélkül

Szereléssel

Költség / autó

100.000 – 150.000 Ft + áfa

200.000 – 250.000 Ft + áfa

Munkaidő

2 emberrel 1 nap

2 emberrel 3 nap

Egységes megjelenés

az autókon eltérő fényezett dizájn elemek miatt nem lesz teljesen egységes a megjelenés, de teljesen beazonosítható marad a sárga taxi

teljesen egységes lesz a megjelenés

Tartósság

megfelelő fólia használata esetén tartós lesz, kérdéses pár elemnél a szerelés nélkül nem biztosítható profi tisztítás hiánya hol és mikor vezet felváláshoz

tartósabb kivitelezés

Taxi állomány átfóliázásának becsült munkaideje 3000 autóval számolva*             

12 hónap

36 hónap

 

Fontos még egyszer kiemelni, hogy kizárólag gyárilag fényezett elemeket szabad csak fóliázni, fényezetlen fekete műanyagot és króm elemeket nem. 

  1. Hogyan történik majd a szín ellenőrzése?

Az Önök által vázolt elképzelés számos kérdést vet fel. Amennyiben colometriai mérést végeznek a fóliázott autón, akkor valóban kapnak egy egzakt értéket, mivel minden szín leírható 3 koordinátával a színtérben (L,a,b) és két pont közötti eltérés mérése is standardizált mérőszám (delta E). Azonban a színtérben való eltérést nem lehet egzakt módon mérni, ha csak az egyik koordináta változik a dE érték kis kilengése mellett is lehet jelentős színeltérés. A fólia gyártó cégek mind globális, felelősségteljes vállalkozások, kis szereplő ezen a piacon nincsen. Javaslom, hogy ők adjanak ki igazolást egy adott termékről, hogy az megfelel a RAL1023 színkódnak, így teljesen hibahatáron belül maradnak az egyes gyártástechnológiák és gyártók közötti eltérések. Felmerül azonban az alapszín befolyásoló tényező. Itt is létezik egy gyártók által mérhető adat, amit opacitásnak hívunk és megmutatja, hogy az adott fólia hány százalékos fedést biztosít. Itt meg kell határozni egy adott értéket, ehhez minden gyártó igazodni tud, ha az alap fóliájuk fedése nem elégséges, akkor tudnak fedő ragasztót alkalmazni, ami megoldja a problémát.

A fenti érvelésből ismét arra hívnám fel a figyelmét, hogy az eredeti, általam javasolt folyamat a taxifóliázásra engedélyezett autócsomagoló fóliák engedélyeztetési eljárásáról nem ördögtől való gondolat. Egy ilyen engedélyeztetési eljárással ugyanis tökéletesen ellenőrizhető marad a piac. Ismételten felhívnám példának okáért az autóüveg fóliák engedélyeztetési eljárását, ahol ez tökéletesen működik.

A fakulás kérdését nem tartom szignifikánsnak. A választott szín egyáltalán nem fakulás érzékeny. A gyengébb alapanyagot pedig előbb repednek meg, mint hogy kifakuljanak. Kivételt képeznek a nyomtatott fóliák, de nem várható, hogy bármely vállalkozás is ezt a megoldást választaná, mert jelentősen költségesebb, mint az autócsomagoló fólia alkalmazása, várható alacsony élettartamáról nem is beszélve.

Javaslatom továbbra is az, hogy az alapanyag forgalmazó cégeket kötelezzék egy minősítési eljárás lefolytatására, melynek során gyártói igazolást nyújtanak be a színhelyességről és a fólia fedési képességeiről. Továbbra is tartom magam ahhoz, hogy gyártói nyilatkozatot kérnék arról is, hogy a fólia alkalmas-e autócsomagolásra.

  1. Garanciaidők

A megbeszélésen felvetett garanciaidők nem életszerűek. Még egyszer felhívnám a figyelmet, hogy a gyártói garanciális időtartamokat sem kereskedő, sem kivitelező nem írhatja felül, így azok nem is lesznek érvényesíthetőek. A gyártók a kimondottan autócsomagolásra alkalmas fóliákra rendre 2-3 és 5 év garanciákat adnak gyártástechnológiától függően.

  1. A fekete kockás sáv csak az oldalajtókon jelenjen meg

Jeleztem a tegnapi nap folyamán, hogy a kockás sávban történő leírásnál módosítani kellene, hogy csak az oldalsó ajtókon kell elhelyezni a dekorációt.

Türelmét előre is megköszönve, ismételten kérem, hogy vegyék fontolóra a fóliák engedélyeztetési eljárás alá vételét, mely valamennyi kérdést megoldana és a később felmerülő kérdéseket is szabályozhatóvá tenné. A kivitelezés vonatkozásában szívesen meglátogatom és képekkel illusztrálom a különbségeket.

Üdvözlettel,

Veres Péter

ügyvezető

K+R Kereskedelmi Kft.

H-1195 Budapest

Hofherr Albert u. 3/a

Tel: +36 1 4107611

Fax: +36 1 4160350

Web: www.kpluszr.hu

Facebook: www.facebook.com/kpluszr

A bejegyzés trackback címe:

https://autofoliazas.blog.hu/api/trackback/id/tr195317062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása